| 要旨トップ | ポスター発表 トップ

日本生態学会第66回全国大会 (2019年3月、神戸) 一般講演 ポスター発表 一覧

P2 生態学教育・普及 / Education and popularization of ecology (3月18日 Hall P)

【B】バイリンガル発表:発表媒体が英語もしくは日英併記予定の発表 /
Bilingual presentation: Presentation slides or poster will be prepared in English or Japanese with English subtitles

[P2-188]
岩手県の砂浜植生復元のための環境教育プログラムの開発 *島田直明, 齊藤良英(岩手県立大学)
Development of environmental education program for restoration of coastal dune vegetation in Iwate Prefecture *Naoaki SHIMADA, Yoshiteru Saito(Iwate Prefectural Univ.)

[P2-189]
河川設置物により生じる水理環境の解明 ~河川活動に向けた教材作成を目指して~ *平林孝規, 河内香織(近畿大学大学院)
Clarification of the hydraulic environment caused by river installations  ~Aiming to create teaching materials for environmental education~ *Takanori HIRABAYASHI, kaori KOUCHI(Kindai University)

[P2-190]
「環境」の発明-『種の起源』の翻訳を例に *大場真(国立環境研 福島支部), 吉田比呂子(弘前大学)
History of Kankyo: Case study about translation of "environment" in "On the Origin of Species" *Makoto OOBA(NIES), Hiroko Yoshida(Hirosaki Univ.)

[P2-191]
環境DNAの品質向上を目指して~環境水のプレフィルトレーションの効果~ *今中応亘(株式会社ファスマック), 松平崇弘(株式会社ファスマック), 塚原啓太(株式会社ファスマック), 高崎一人(株式会社ファスマック), 土居秀幸(兵庫県立大学)
Aiming to improve the quality of environmental DNA-The effect of Pre filtration of environmental water- *Takanobu IMANAKA(FASMAC Co.,LTD), Takahiro Matsudaira(FASMAC Co.,LTD), Keita Tsukahara(FASMAC Co.,LTD), Kazuto Takasaki(FASMAC Co.,LTD), Hideyuki Doi(University of Hyogo)

[P2-192]
絵の苦手な学生への生物スケッチ指導〜キミ子方式の試み *木村妙子(三重大・生物資源)
Attempt of biological drawings guidance, Kimiko Method, for poor students at drawing pictures *Taeko KIMURA(Mie Univ. Bioresources)

[P2-193]
AIとwebを用いた国際連携による市民科学プロジェクトの実践 *小堀洋美(東京都市大学, 生物多様性アカデミー), 戸金大(東京都市大学, 生物多様性アカデミー), 咸泳植(東京都市大学)
AI and web based citizen science project with international collaboration *Hiromi Kobori(Tokyo City Univ., Biodiversity Academy), Dai Togane(Tokyo City Univ., Biodiversity Academy), Young-sik Ham(Tokyo City Univ.)

[P2-194]
既知コピー数のDNAを用いた環境DNA解析における精度管理方法の開発 *大﨑優介(株式会社リコー), 松平崇弘(株式会社ファスマック), 西山依里(株式会社ファスマック), 中澤聡(株式会社リコー), 米川侑希(株式会社リコー), 瀬尾学(株式会社リコー), 布藤聡(株式会社ファスマック)
Development of the quality control method in eDNA analysis using a known number of DNA molecules *Yusuke OSAKI(RICOH COMPANY, LTD.), Takahiro MATSUDAIRA(FASMAC CO., LTD), Eri NISHIYAMA(FASMAC CO., LTD), Satoshi NAKAZAWA(RICOH COMPANY, LTD.), Yuki YONEKAWA(RICOH COMPANY, LTD.), Manabu SEO(RICOH COMPANY, LTD.), Satoshi FUTO(FASMAC CO., LTD)

[P2-195]
SNSを活用して共生関係の謎を解く:スガイ&カイゴロモ全国調査 *香川理(東北大学), 内田翔太(東北大学), 大澤祐美子(九州大学), 山崎大志(東北大学), 千葉聡(東北大学)
Using SNS to solve the mystery of symbiotic relationships: the census survey of marine snails & epibiotic algae *Osamu KAGAWA(Tohoku Univ.), Shota Uchida(Tohoku Univ.), Yumiko Ohsawa(Kyushu Univ.), Daishi Yamazaki(Tohoku Univ.), Satoshi Chiba(Tohoku Univ.)

[P2-196]
幼少期の自然体験が自然に対する嫌悪や恐怖に与える影響 杉山直之(首都大学東京), 保坂哲朗(広島大学), 髙木悦郎(首都大学東京), *沼田真也(首都大学東京)
Effects of childhood nature experience on negative affective attitudes toward nature: a case of Japanese university students Naoyuki Sugiyama(Tokyo Metro. Univ.), Tetsuro Hosaka(Hiroshima Univ.), Etsuro Takagi(Tokyo Metro. Univ.), *Shinya NUMATA(Tokyo Metro. Univ.)

[P2-197]
川の生き物親子観察会 -子供の興味?親の興味?- *金田彰二(佐野市楽習講師会)
Children and parents to observe the creatures of the river *Shoji KANADA(Sano Gakusyukoshikai)

[P2-198]
教師の過去の自然体験は授業内容に影響するか~小中学校教員700名を対象とした調査~ *山野井貴浩(白鴎大学), 曽我昌史(東京大学大学院), 土屋一彬(東京大学大学院), 小柳知代(東京学芸大学), 金井正(白鴎大学)
Does teachrer's past experiences of nature affect the quality of class with nature activity? *Takahiro YAMANOI(Hakuoh University), Masashi SOGA(The University of Tokyo), Kazuaki TSUCHIYA(The University of Tokyo), Tomoyo F KOYANAGI(Tokyo Gakugei University), Tadashi KANAI(Hakuoh University)

[P2-199]
生物文化多様性:地域デザインでどう考えるか *須賀丈(長野県環境保全研究所)
Biocultural diversity concept in regional design *Takeshi SUKA(NECRI)

[P2-200]
神戸市立森林植物園の人工池の両生類と生物調査の取組みについて 清水薫(関西大学第一高等学校), 土井敏男(神戸市須磨区在住), 福本市好(神戸市公園緑化協会), *岡本佳菜子(神戸市公園緑化協会)
On the activities of amphibian and biological survey of artificial ponds in Kobe Municipal Arboretum Kaoru SHIMIZU(KansaiUniv. Senior High School), Toshio DOI(Hyogo prefecture, Japan), Ichiyoshi FUKUMOTO(Kobe Parks and Green Assoc.), *Kanako OKAMOTO(Kobe Parks and Green Assoc.)

[P2-201]
市民参加によるカヤネズミの生息地保全―京都府立木津川運動公園における取組み *畠佐代子(カヤネット)
Habitat conservation of the harvest mouse by citizens participation - Efforts in the Kyoto Prefectural Kizugawa athletic park *Sayoko HATA(Kaya-Net Jp)

[P2-202]
小学校における身近な自然を活用した自然教育の実践報告 *山浦攻(須坂小学校)
A practice report about nature education utilizing familiar nature in elementary school *Osamu YAMAURA(Suzaka Elementary School)


日本生態学会